Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

ΟΠΑΠ: Εξαγοράζουμε (με κρατικό χρήμα) και διατάζουμε

Επιβάλλεται στις εφημερίδες να ελέγχουν τους δημοσιογράφους ώστε να μην ασκούν κριτική στη Super League, με την απειλή βαρύτατων αποζημιώσεων. Απαγορεύεται ρητά η διαφήμιση άλλων στοιχηματικών εταιρειών!
Την μέχρι εξευτελισμού χειραγώγηση του τύπου επιχειρεί, αυτή την εποχή, η ΟΠΑΠ Α.Ε., μέσω ειδικών συμβάσεων χορηγίας με τις οποίες προσπαθεί να δελεάσει τις εφημερίδες.
Ο υπουργός Πολιτισμού Π. Γερουλάνος και ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Γ. Σπανουδάκης. Ο υπουργός Πολιτισμού Π. Γερουλάνος και ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Γ. Σπανουδάκης. Σύμμαχός της η κακή οικονομική συγκυρία, η οποία έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα επιβίωσης στον ελληνικό τύπο. Και σκοπός της, η διαιώνιση του μονοπωλίου της, σε πείσμα της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αλλά και της κυβέρνησης, η οποία έχει δρομολογήσει τη μερική απελευθέρωση του τζόγου.
Πιο αναλυτικά ο ΟΠΑΠ, μέσα από χορηγικές συμβάσεις 12μηνης διάρκειας, αντί επιθετικής διαφήμισης, την οποία η ευρωπαϊκή νομοθεσία θεωρεί ασύμβατη με τα κρατικά μονοπώλια, προβάλλει το υποτιθέμενο κοινωνικό έργο του με το οποίο, έτσι κι αλλιώς, κάνει νεύμα στους πελάτες του: «Εδώ είμαι, σας περιμένω, ελάτε...».
Ντρίμπλα ολκής δηλαδή, έτσι ώστε οι υποψήφιοι ανταγωνιστές του να μην αποκτούν επιχειρήματα στην προσπάθειά τους να διεμβολίσουν το μονοπώλιό του.
Ταυτόχρονα όμως, με τους όρους που επιβάλλει στις εφημερίδες με τις οποίες συμβάλλεται, ουσιαστικά απαγορεύει τη μέσω αυτών διαφήμιση μελλοντικών νόμιμων ανταγωνιστών του, παρ' ότι υπάρχει γι' αυτούς η ρητή κυβερνητική πρόβλεψη ότι θα δραστηριοποιηθούν μόνο στο Διαδίκτυο και δεν πρόκειται επ' ουδενί να αναπτύξουν επίγειο δίκτυο πωλήσεων, με το οποίο θα γίνονταν άμεσα ανταγωνιστικοί προς τον ΟΠΑΠ.
Εν κατακλείδι, με τα καμώματα του ΟΠΑΠ:
* Τίθεται μέγα θέμα σε σχέση με το ρόλο του τύπου, ο οποίος καλείται να καταθέσει την ελευθερία του, αν θέλει να επιβιώσει.
* Τίθεται ζήτημα παραπλάνησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας ενός κρατικού μονοπωλίου.
* Επί της ουσίας, ακυρώνεται η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μια πρώτη απελευθέρωση της αγοράς του τζόγου.
* Παραβιάζεται ανοιχτά ο νόμος περί αντιμονοπωλιακής πολιτικής, ο οποίος λειτουργεί προστατευτικά προς τους καταναλωτές, που επί του προκειμένου είναι οι στοιχηματίζοντες.
Και φυσικά σε σχέση με την κυβέρνηση, μπαίνει ένα ακόμα μεγαλύτερο ζήτημα, που έχει να κάνει με το πώς μια ουσιαστικά κρατική επιχείρηση είναι δυνατόν να ακολουθεί μια τέτοια πολιτική.
Εν τέλει υπάρχουν πολιτικοί προϊστάμενοι, ικανοί να ανακαλέσουν στην τάξη τον ΟΠΑΠ; Και επιπρόσθετα, υπάρχει πρωθυπουργός ο οποίος θα επιβάλει την τήρηση των νόμων και θα υπεραμυνθεί της ελευθεροτυπίας; (της Δημοκρατίας, δηλαδή!)
Η ΣΥΜΒΑΣΗ
Το ουσιώδες μέρος της σύμβασης που επιβάλλει ο ΟΠΑΠ σε όσες εφημερίδες είναι πρόθυμες να ανταλλάξουν την ανεξαρτησία τους, με μία οικονομική παροχή ευθέως ανάλογη προς την κυκλοφορία τους, ξεκινάει από το άρθρο 5 στο οποίο περιλαμβάνονται διαβεβαιώσεις και υποχρεώσεις (όλες από τις εφημερίδες προς τον ΟΠΑΠ).
Μία από αυτές αφορά τη διαβεβαίωση ότι η συμβαλλόμενη εκδοτική επιχείρηση «έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση κάθε εμπλεκόμενου τρίτου, αναφορικά με την υλοποίηση των συμφωνιών της παρούσας».
Και ποιοι μπορεί να είναι εμπλεκόμενοι τρίτοι, από τη συμπεριφορά των οποίων θα μπορούσε να κινδυνεύσει η υλοποίηση του προγράμματος;
Η απάντηση βρίσκεται στην § 3, όπου κάθε συμβαλλόμενη εφημερίδα καλείται να εγγυηθεί ότι «θα δημιουργήσει τις καλύτερες συνθήκες για την εφαρμογή των προδιαγραφών της χορηγικής συνεργασίας εκ μέρους κάθε εμπλεκόμενου, προστατεύοντας και προωθώντας τα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια ανταποδοτικότητας και διασφαλίζοντας την εκτέλεση των χορηγικών αξόνων σύμφωνα με τις προδιαγραφές του αξιακού συστήματος της ΟΠΑΠ και την αποφυγή κάθε συμβάντος, πράξης ή ενέργειας προσβολής της εταιρικής της φήμης, των χορηγικών της προγραμμάτων, του κοινωνικού της δικτύου και των αθλητικών διοργανώσεων που επιχορηγεί».
ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ
Οι εμπλεκόμενοι τρίτοι, λοιπόν, δεν είναι άλλοι από τους δημοσιογράφους των εφημερίδων, τους οποίους οι τελευταίες πρέπει να στρατολογήσουν στον αγώνα υπέρ των... ιερών και των... οσίων του ΟΠΑΠ! Γιατί ποιοι άλλοι θα μπορούσαν, άραγε, να προσβάλουν την εταιρική του φήμη, τα χορηγικά του προγράμματα, το κοινωνικό του δίκτυο και τις αθλητικές διοργανώσεις που επιχορηγεί το μεγάλο κρατικό τζογαδόρικο;
Απαγορεύεται, λοιπόν, η κακή κριτική προς τη Super League, που είναι «ο μόσχος ο σιτευτός» του ΟΠΑΠ. Αλλά, κυρίως, δεν θα έχει, πια, τη δυνατότητα η αφεντιά μου να αποκαλεί τον ΟΠΑΠ πλυντήριο μαύρου χρήματος! Ούτε μονωπολιακό τζογαδόρικο που καταληστεύει τους πελάτες του!!!
Μάλιστα... Επειδή όμως ο ΟΠΑΠ φοβάται ότι κάποιοι από τους δημοσιογράφους που θα στρατευθούν υποχρεωτικά στις υπηρεσίες του, ενδέχεται τελικά να απαιτήσουν εύλογη αποζημίωση από αυτόν, δεσμεύει τις εφημερίδες με τον παρακάτω τρόπο:
«Η δεύτερη συμβαλλόμενη (δηλαδή η εφημερίδα) υπόσχεται και αναλαμβάνει να τηρήσει αζήμια και να αποζημιώσει πλήρως την ΟΠΑΠ αναφορικά με οποιαδήποτε απαίτηση, αξίωση, αγωγή ή διεκδίκηση, οποιουδήποτε τρίτου για την καταβολή προς αυτόν από την ΟΠΑΠ οιασδήποτε αμοιβής, αντιπαροχής, αποζημίωσης, δαπάνης, ή ανταλλάγματος, αναφορικά με τις εδώ προβλεπόμενες παροχές».
ΠΑΡΑΚΡΟΥΣΗ!
Και όμως, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του ΟΠΑΠ δεν κρίνονται αρκετά όλα τα παραπάνω. Χρειάζεται να δεσμεύσουν οι εφημερίδες μέχρι και τις τηλεφωνήτριες, αλλά και τους κλητήρες!
«Η δεύτερη συμβαλλόμενη υποχρεούται να επιβάλει συμβατικά στα εκάστοτε μέλη της διοίκησης, στους συμβούλους, στα στελέχη, στους υπαλλήλους, στους εσωτερικούς και εξωτερικούς συνεργάτες, καθώς επίσης και στους πάσης φύσεως και ιδιότητας προστηθέντες της τη ρητή και ανεπιφύλακτη δέσμευσή τους από τους ειδικότερους όρους και από τις διατάξεις της παρούσας σύμβασης. Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς επίσης και στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος ή κάποιοι εκ των ανωτέρω αναφερομένων φυσικών ή νομικών προσώπων ενεργήσουν κατά παράβαση των ειδικότερων όρων και των διατάξεων της παρούσας ή των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας, η ΟΠΑΠ δικαιούται να προχωρήσει αζημίως στην καταγγελία της παρούσας, να προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια για την είσπραξη ποινικής ρήτρας, την αναζήτηση οποιουδήποτε χρηματικού ποσού έχει ήδη καταβάλει ή πρόκειται να καταβάλει ο ΟΠΑΠ στο πλαίσιο και σε εκτέλεση της παρούσας, την πλήρη αστική αποζημίωσή της για κάθε θετική η αποθετική ζημιά και τη χρηματική της ικανοποίηση για ηθική βλάβη την οποία τυχόν ήθελε υποστεί, καθώς επίσης και στην υποβολή μηνυτήριας αναφοράς ή και έγκλησης κατά παντός υπευθύνου».
ΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
Σε σχέση με τους πάσης φύσεως ανταγωνιστές του (νόμιμους, παράνομους, υπαρκτούς, μελλοντικούς...), ο ΟΠΑΠ επιβάλλει τα εξής:
1«Οι εφημερίδες δεν μπορούν να διαφημίζουν στοιχηματικές εταιρείες οι οποίες επιλέγουν προς στοιχηματισμό γεγονότα η φύση των οποίων προσφέρεται για διεξαγωγή στοιχήματος κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας!
2»Οι εφημερίδες δεν μπορούν να διαφημίζουν εταιρείες οι οποίες παρέχουν προϊόντα ή υπηρεσίες που δύνανται να χαρακτηριστούν ως ανήκοντα στον εν γένει τομέα των τυχερών παιχνιδιών και άρα λειτουργούν ανταγωνιστικά προς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του ΟΠΑΠ.
3 »Εξαιρούνται τα προϊόντα και οι υπηρεσίες των νομικών προσώπων που λειτουργούν στην Ελλάδα με άδεια της αρμόδιας κρατικής αρχής και για τα οποία προκειμένου να συναφθεί σχετική σύμβαση συνεργασίας με τη δεύτερη συμβαλλόμενη απαιτείται έγκριση της ΟΠΑΠ».
Αναφορικά με πιθανές παραβάσεις συμφωνιών που αφορούν τη διαφήμιση των ανταγωνιστών του, ο ΟΠΑΠ επιβάλλει καταγγελία της σύμβασης και επιστροφή των όποιων χρημάτων έχουν εισπράξει οι εφημερίδες μέχρι τη στιγμή της παράβασης.
Και φυσικά στο τέλος, ΟΠΑΠ και συμβαλλόμενες εφημερίδες δεσμεύονται ότι θα τηρήσουν αυστηρά απόρρητους τους όρους της συμφωνίας...
Ζήτω η Δημοκρατία! Ζήτω!!! 
enet