Οι μεταμφιέσεις αποτελούν εκδηλώσεις με πανάρχαια καταγωγή και χαρακτήρα ευετηριακό, που έχουν σκοπό να εξασφαλίσουν την υγεία, τη βλάστηση και την καρποφορία της γης, όπως οι αρχαίες διονυσιακές γιορτές.
Άλλες τελούνται το Δωδεκαήμερο (Αράπηδες στη Νικήσιανη Καβάλας, Μπαμπούγεροι στην Καλή Βρύση Δράμας) άλλες τις Απόκριες (Καρναβάλια Σοχού, Μπούλες Νάουσας, Γέρος και Κορέλα Σκύρου), άλλες την Πρωτομαγιά.
Το Δωδεκαήμερο είναι όρος που αναφέρεται στις 12 ημέρες από την παραμονή των Χριστουγέννων ως τα Θεοφάνεια.
Στο διάστημα των ημερών αυτών -που συμπίπτει με τις χειμερινές τροπές του ήλιου- παρατηρείται σύμφωνα με τις δοξασίες των λαών, μια κυριαρχία των κακών πνευμάτων στη γη.
Οι μεταμφιεσμένοι του δωδεκαημέρου αλλά και της απόκριας, μιμούνται με την αμφίεση τους τις κακές δυνάμεις του χειμώνα και του σκοταδιού, με σκοπό να τις διώξουν μακριά από τις κατοικίες και τις καλλιέργειες των ανθρώπων και να εξασφαλίσουν τη βλάστηση και την καρποφορία της γης με τον ερχομό της άνοιξης. Στο σημερινό έθιμο των μεταμφιέσεων -έθιμο παγκόσμιο και διαχρονικό- έχουν διασωθεί πολλά λατρευτικά στοιχεία της ελληνικής αρχαιότητας, των ρωμαϊκών και βυζαντινών χρόνων.
Βασικά εξαρτήματα των μεταμφιέσεων αυτών είναι τα παλαιά ρούχα, δέρματα ζώων, προσωπεία ζωόμορφα ή άλλα και κυρίως πολλά ποιμενικά κουδούνια. Τόσο τα κουδούνια όσο και οι μορφές των μεταμφιεσμένων, χαρακτηρίζονται από τους μελετητές ως ‘αποτρόπαια του κακού σύμβολα’.
Άλλες τελούνται το Δωδεκαήμερο (Αράπηδες στη Νικήσιανη Καβάλας, Μπαμπούγεροι στην Καλή Βρύση Δράμας) άλλες τις Απόκριες (Καρναβάλια Σοχού, Μπούλες Νάουσας, Γέρος και Κορέλα Σκύρου), άλλες την Πρωτομαγιά.
Το Δωδεκαήμερο είναι όρος που αναφέρεται στις 12 ημέρες από την παραμονή των Χριστουγέννων ως τα Θεοφάνεια.
Στο διάστημα των ημερών αυτών -που συμπίπτει με τις χειμερινές τροπές του ήλιου- παρατηρείται σύμφωνα με τις δοξασίες των λαών, μια κυριαρχία των κακών πνευμάτων στη γη.
Οι μεταμφιεσμένοι του δωδεκαημέρου αλλά και της απόκριας, μιμούνται με την αμφίεση τους τις κακές δυνάμεις του χειμώνα και του σκοταδιού, με σκοπό να τις διώξουν μακριά από τις κατοικίες και τις καλλιέργειες των ανθρώπων και να εξασφαλίσουν τη βλάστηση και την καρποφορία της γης με τον ερχομό της άνοιξης. Στο σημερινό έθιμο των μεταμφιέσεων -έθιμο παγκόσμιο και διαχρονικό- έχουν διασωθεί πολλά λατρευτικά στοιχεία της ελληνικής αρχαιότητας, των ρωμαϊκών και βυζαντινών χρόνων.
Βασικά εξαρτήματα των μεταμφιέσεων αυτών είναι τα παλαιά ρούχα, δέρματα ζώων, προσωπεία ζωόμορφα ή άλλα και κυρίως πολλά ποιμενικά κουδούνια. Τόσο τα κουδούνια όσο και οι μορφές των μεταμφιεσμένων, χαρακτηρίζονται από τους μελετητές ως ‘αποτρόπαια του κακού σύμβολα’.
Πηγή: Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.