Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

Πάρτι ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Πάρτι ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ    Ακριβότερα έως και 116% σε σχέση με τους άλλους Ευρωπαίους πληρώνουν οι Ελληνες τα καταναλωτικά προϊόντα...
Αδειάζουν τα πορτοφόλια των Ελλήνων καταναλωτών πολυεθνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Πληρώνουν τα ίδια προϊόντα ακριβότερα έως και 116% σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Το «Eθνος» αποκαλύπτει τιμοληψίες του υπουργείου Ανάπτυξης σε τρεις μεγάλους ξένους λιανεμπορικούς ομίλους, οι οποίοι πουλάνε τρόφιμα, είδη προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας και σνακ σε τιμές ακόμη και υπερδιπλάσιες.

Πρόκειται για είδη που δεν μπορούν να αποφύγουν τα νοικοκυριά καθώς είναι απαραίτητα για την επιβίωση και την κάλυψη βασικών καθημερινών τους αναγκών.
Μάλιστα οι ξένες αλυσίδες θεωρούνται εκπτωτικές, μια και έχουν στα ράφια τους χιλιάδες κωδικούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι και φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα.
Οι θυγατρικές των ξένων κολοσσών σε συνεργασία με τις μητρικές τους εταιρείες χρησιμοποιούν πέντε κόλπα για να αποφεύγουν τη φορολόγηση των κερδών στην Ελλάδα και να τα μεταφέρουν είτε στην έδρα των «μαμάδων» εταιρειών είτε σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται επίσης άλλες θυγατρικές. Κι αυτό επειδή οι φόροι είναι χαμηλότεροι.
Πάρτι ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Οι ελληνικές οικογένειες βιώνουν τις τραγικές συνέπειες της οικονομικής ύφεσης και των μέτρων λιτότητας, όπως είναι η μείωση των μισθών και η ανεργία. Ερχονται, όμως, αντιμέτωποι και με τις υψηλές τιμές, οι οποίες παραμένουν «ακούρευτες».
Τιμοληψίες
Τιμοληψίες του υπ. Ανάπτυξης σε τρεις πολυεθνικές αλυσίδες αποκαλύπτει το πάρτι... της ακρίβειας.
Οπως φαίνεται και στους πίνακες, το πρώτο πολυεθνικό σούπερ μάρκετ πουλά καθαριστικό γενικής χρήσης στα ράφια των εγχώριων σούπερ μάρκετ ακριβότερα έως και 116%.
Οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά δικαιώματα χρήσης στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να εμφανίσουν υψηλό κόστος και να αποφύγουν να φορολογηθούν στην Ελλάδα
Οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά δικαιώματα χρήσης στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να εμφανίσουν υψηλό κόστος και να αποφύγουν να φορολογηθούν στην Ελλάδα
Η τιμή είναι χωρίς τον ΦΠΑ και από τη σύγκριση προκύπτει πως ακόμη και αν αφαιρεθεί πάλι τα ίδια προϊόντα πωλούνται στη χώρα μας με υψηλότερη τιμή.
Το καθαριστικό γενικής χρήσης ο Ελληνας το αγοράζει 1,62 ευρώ, ο Γερμανός 0,75 και ο Βούλγαρος 0,85 ευρώ. Στον ίδιο όμιλο το επιδόρπιο γιαουρτιού έχει τιμή στην Ελλάδα 0,58 ευρώ, στη Γερμανία 0,27 και στη Βουλγαρία 0,42 ευρώ. Δηλαδή είναι ακριβότερο μέχρι 115%.
Το γάλα μακράς διάρκειας πωλείται στην Ελλάδα 0,73 ευρώ, στην Ιταλία 0,54 ευρώ, ήτοι 35% υψηλότερη τιμή.
Το τυρί γκούντα σε φέτες 400 γραμ. πωλείται στην Ελλάδα με τιμή 2,38 ευρώ και στη Γερμανία 1,49 ευρώ.
Πάρτι ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Οι σακούλες απορριμμάτων (30 τεμάχια) πωλούνται στη Γερμανία με 0,58 ευρώ, στη Βουλγαρία με 0,84 ευρώ και στην Ελλάδα 108,6% ακριβότερα, δηλαδή 1,21 ευρώ.
Οι πάνες 56 τεμ. για μωρά στην Ελλάδα έχουν τιμή 7,85 ευρώ, στη Βουλγαρία 6,80 ευρώ, στη Γερμανία 5,45, στην Ιταλία 7,43 και στη Γαλλία 6,01 ευρώ. Οι Ελληνες τις αγοράζουν ακριβότερα κατά 30%.
ΤΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
«Χρυσό» ψωμί και γιαούρτι...
Πάρτι ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Και στις άλλες δύο πολυεθνικές αλυσίδες οι τιμές σε προϊόντα είναι υψηλότερες σε σχέση με την Ελλάδα. Οπως προκύπτει από τον πίνακα της δεύτερης επιχείρησης, το ψωμί για τοστ πωλείται στη χώρα μας ακριβότερα κατά 45%. Εμείς το αγοράζουμε 2,38 ευρώ το κιλό, οι Ισπανοί 1,50 ευρώ, οι Ιταλοί 2,03 και οι Γάλλοι 1,64 ευρώ. Τη συσκευασία των δύο γιαουρτιών αγελάδας η πολυεθνική την πουλά στην Ελλάδα 0,90 ευρώ, ενώ στην Ιταλία 0,79 ευρώ. Στη χώρα μας η τιμή είναι υψηλότερη 14%. Ακριβότερα κατά 35,6% πωλείται στην Ελλάδα απορρυπαντικό για πλύσιμο ρούχων στο χέρι. Η τιμή του εδώ είναι 1,98 ευρώ, όταν στην Ισπανία είναι 1,46 ευρώ και στη Γαλλία 1,75 ευρώ. Στο τρίτο πολυεθνικό σούπερ μάρκετ έγιναν τιμοληψίες στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Σαμπουάν 400 ml πωλείται στα ράφια των καταστημάτων της χώρας μας ακριβότερο κατά 99% αφού η τιμή του είναι 2,39 ευρώ και στη Βουλγαρία 1,20 ευρώ. Ο ελληνικός καφές στη συσκευασία των 200 γραμμαρίων έχει τιμή υψηλότερη κατά 7%. Εδώ πωλείται 1,29 ευρώ και στη γειτονική χώρα 1,20 ευρώ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
ΤΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ
Με 5 «χρυσά» κόλπα αδειάζουν τις τσέπες των νοικοκυριών
  • Οι θυγατρικές «φουσκώνουν» τις τιμές για να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να αποφεύγουν τη φορολόγηση
Με πέντε κόλπα οι πολυεθνικές εταιρείες «φουσκώνουν» τις τιμές των προϊόντων στη χώρα μας και αποφεύγουν τη φορολόγηση των κερδών τους.
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας από τους ελέγχους που έχουν κάνει στις ενδοομιλικές συναλλαγές των εταιρειών έχουν καταγράψει τα ακόλουθα τεχνάσματα:
  • Θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές είναι «φουσκωμένες» για να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να γλιτώνουν τη φορολόγηση κερδών στη χώρα μας.
  • Μία θυγατρική λιανικής κάνει ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική προμηθευτικής. Ταυτόχρονα σε παγκόσμιο επίπεδο συμφωνία κάνουν και οι μητρικές. Ωστόσο, το όφελος για τη θυγατρική λιανικής δεν της αποδίδεται αλλά πάει στη μητρική της εταιρεία
  • Οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά royalties (δικαιώματα χρήσης σημάτων) στις θυγατρικές. Οι χρεώσεις είναι υψηλές προκειμένου να αποφεύγουν τη φορολόγηση στην Ελλάδα, εμφανίζοντας υψηλό κόστος.
  • Οι μητρικές δανείζουν με υψηλό κόστος τις θυγατρικές τους. Ετσι δικαιολογούν αφενός αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και αφετέρου τις αυξημένες τιμές των προϊόντων τους.
  • Εταιρείες εμφανίζουν επί σειρά ετών ζημιές και πρόβλημα ρευστότητας. Με τον τρόπο αυτόν κέρδη τους μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Ανάπτυξης ερευνούν 10 φακέλους τεκμηρίωσης ισάριθμων πολυεθνικών επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα έχουν ζητήσει στοιχεία και από μία ξένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Οι έλεγχοι διενεργούνται και σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, μια και το ζητούμενο στο θέμα των υψηλών τιμών είναι η «φοροαποφυγή» κερδών.


ethnos.gr